איך צבע העיניים יכול לחזות בעיות בריאותיות?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

איך צבע העיניים יכול לחזות בעיות בריאותיות?העיניים הן החלון לנשמה, כך טוען הפתגם הידוע, ולכ אין זה מפתיע שרופאי עיניים יכלים לגלות מידע רב לגבי המצב הבריאותי לאחר בדיקת עיניים שגרתית. בנוסף, קיימים מיתוסים רבים הנוגעים לבריאות העיניים ומצב הראייה.

מיתוסים אלו הפכו במשך השנים לאמת מוחלטת, למרות שהם חסרי כל בסיס. מסיבה זו מומלץ להבין את העובדות הנקבעות על ידי רופאי עיניים, המסבירים את הקשר בין צבע העיניים לבין האפשרות לחזות בעיות בריאותיות, כך שניתן יהיה לשמור טוב יותר על בריאות העיניים.

אובדן שמיעה

מחקרים מראים שאנשים עם עיניים חומות הנמצאים בסביבה רועשת, חווים פחות אובדן שמיעה בהשוואה לאנשים עם עיניים בגוון כחול. מדענים סבורים שלאנשים עם עיניים חומות יש יותר מלנין בעיניים ובאוזניים.

המלנין הוא הפיגמנט המעניק לעור, לשיער ולעיניים את הצבע. המלנין המוגבר בקרב אנשים בעלי עיניים חומות מספק יותר הגנה כאשר רמות הרעש עולות.

תגובה לטיפול נפשי

צבע העיניים פועל בהתאמה לסוג הטיפול ההתנהגותי כך שיתאים באופן הטוב ביותר. עיניים כהות יכולות להניב תוצאות טובות יותר בסגנון טיפול נוקשה יותר.

אנשים בעלי עיניים בהירות נוטים יותר להגיב לשינויים בתוכניות הטיפול בחיובית ולהתאמת סגנון הטיפול לצרכים ולקצב שלהם.

סובלנות לכאב

מחקר שנערך בקרב נשים לאחר לידה סייע למדענים ללמוד מה יכול צבע העיניים להעיד על רמת הכאב אותה אישה יכולה לסבול. התיאוריה של המדענים קובעת שנשים עם עיניים בצבע כהה נטו להפגין מצוקה מוגברת יותר במהלך הלידה.

הכאבים שלהן היו עזים יותר, והצירים התרחשו בתדירות גבוהה יותר, ובמקרים רבים הן סבלו מדיכאון שלאחר הלידה בגלל הכאב.

סרטן עיניים – אנשים עם עיניים כחולות, ירוקות או אפורות נמצאים בסיכון גבוה יותר מאנשים בעלי צבע עיניים חום, לחלות בסרטן עיניים מסוים הנקרא מלנומה של הענביה, למרות שהסיכויים עדיין נמוכים.

בעיות סוכר בדם – מחקר אירופאי משנת 2011 מציע ששילוב של עיניים כחולות ועור בהיר מציב אנשים בסיכון גבוה יותר ללקות בסוכרת מסוג 1.

תלות באלכוהול – מחקר משנת 2015 קובע שלא זו בלבד שאנשים צפויים לפתח תלות באלכוהול אם יש להם עיניים כחולות, הם נמצאים גם בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות.

אנדומטריוזיס – מצב בריאותי זה מתרחש כשרקמה הגדלה באופן תקין ברחם, צומחת מחוץ לרחם. כשרקמה זו פולשת לאיברים כגון שלפוחית השתן והמעיים, המצב נקרא אנדומטריוזיס עמוק מסתנן (DIE). מומחים סבורים שלנשים שיש להן עיניים כחולות, נמצאות בסיכון גבוה יותר לגורמים למחלה זו.

אישונים שונים – לאחד מתוך חמישה אנשים יש באופן טבעי אישונים בגודל שונה, כשאחד קטן יותר מהשני. אך לעתים, אישונים שאינם תואמים עשויים להוות סימן לבעיה בריאותית, כגון בעיה במערכת העצבים, שבץ או זיהום.

ויטיליגו – אנשים עם עיניים כחולות נמצאים בסיכון מופחת למצב זה, הגורם לאיבוד צבע העור או לכתמי עור. מומחים סבורים שמספר גנים האחראים לעיניים כחולות, מפחיתים גם את הסיכון ללקות במחלה.

קטרקט – מחקר אוסטרלי קובע שזוהי בעיית ראייה הנוטה לפגוע יותר באנשים בעלי עיניים חומות כהות. החוקרים מאמינים כי גוון חום בעיניים מכפיל את הסיכון ללקות בקטרקט.

אישונים גדולים – המחקרים נמשכים, אך מומחים סבורים שגודל האישונים עשוי להוות סימן לאינטליגנציה. אישונים גדולים נוטים להיקשר למוח שפועל היטב.

עיניים ססגוניות – אם מופיע כתם כחול בעיניים חומות, המצב עשוי להוות תסמין של תסמונת ווארדנבורג. הפרעה גנטית זו עלולה לגרום לאיבוד הפיגמנט בשיער, בעור ובעיניים. מצב זה עשוי אף לגרום לחירשות ולתכונות פנים ייחודיות, כגון עיניים שקועות, וגשר אף רחב.

ניוון מקולרי – מחקר אוסטרלי קובע שלאנשים עם עיניים בהירות יש סיכוי גבוה פי שניים לחלות בניוון מקולרי הקשור לגיל. מחלה זו עלולה לגרום לאובדן ראייה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.