השפעת הגיל על הראייה והטיפולים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

שינויים בתפקודי הראייה, בקריאה ובבריאות העין מתרחשים ככל שאדם מתבגר, אך שינויים אלו אינם חייבים להשפיע על סגנון החיים. את הקריאה, למשל, ניתן במקרים רבים לשפר באופן משמעותי  גם בגיל מבוגר וגם אם התגלתה מחלת עיניים.

עם הגעתנו לגיל ארבעים ומעלה, עלינו להיות מודעים לסימני האזהרה של בעיות בריאות העיניים, העלולים להגיע עד לאובדן ראייה במידה ולא יטופלו רפואית.

בניגוד לאיברים אחרים בגוף, מחלות עיניים רבות אינן מתחילות בהכרח עם תסמינים מוקדמים, ועשויות לגרום לנזק בלתי הפיך, מכיוון שהן לא גורמות לכאבים או שינוי בראייה עד שהמצב הרפואי מתקדם למדי. בחירה חכמה בסגנון חיים, הקפדה על בדיקות עיניים שגרתיות וגילוי מוקדם של מחלה, משפרים באופן משמעותי את הסיכויים לשמירת בריאות עין טובה וראייה תקינה ככל שאדם מתבגר.

בעיות בריאות המשפיעות על הראייה

יש להבין שבעיות בריאות המשפיעות על חלקים אחרים בגוף, עשויות להשפיע גם על הראייה. כך למשל, אנשים הסובלים מסוכרת או יתר לחץ דם, וכן אנשים הנוטלים תרופות מסוימות, נמצאים לעתים בקבוצת סיכון להתפתחות בעיות ראייה.

בדיקות עיניים קבועות חשובות עוד יותר כשאדם מגיע לגילאים מבוגרים. מכיוון שכך, יש הממליצים על בדיקת בריאות העיניים שנתית לכל אדם מעל גיל שישים. תפקידו של האופטומטריסט  הוא להתאים פתרונות ראייה במידה ומורגש שינוי בראייה. כאשר בעיית העיניים מורכבת מדי לפתרון באמצעות משקפיים רגילים, ניתן לפנות לאופטומטריסט העוסק באופן ייחודי בראייה ירודה.

פתרונות קריאה מיוחדים לבעיות עיניים

מחלות עיניים גורמות לטקסט סטנדרטי להיראות קטן, מטושטש או דהוי. כתוצאה מכך הקריאה הופכת קשה או מעייפת גם בעת הרכבת המשקפיים הרגילים. לצורך כך, אופטומטריסט ראייה ירודה יכול להתאים משקפיים מיוחדים עם הגדלה ותאורה, או אביזרים ייעודיים לקריאה ממושכת.

הטבלה שלהלן ממחישה את בעיית הקריאה כאשר ישנה בעיית עיניים: הכתב נראה קטן, דהוי או מטושטש ולעתים חלק מהאותיות אף "נעלמות". בעזרת הגדלה, קירוב הטקסט ותאורה טובה, ניתן להפחית את המאמץ הראייתי בקריאה.

 

בעיות ראייה הקשורות לגיל

עם הכניסה לגיל השלישי, עלולות להתפתח מחלות עיניים העשויות לשנות את הראייה. ככל שמזהים בעיות אלו מוקדם יותר ומטפלים בהן, כך גדל הסיכוי לשמירת ראייה תקינה. להלן דוגמאות להפרעות הראייה הנפוצות אליהן יש לגלות מודעות:

ניוון מקולרי הקשור לגיל  (AMD)

זוהי מחלת עיניים הפוגעת במקולה, מרכז הרשתית הרגיש לאור בחלק האחורי של העין, וגורמת לאובדן ראייה מרכזי. למרות שזהו חלק קטן בעין, המקולה היא החלק ברשתית המאפשר את ראיית הפרטים.

פעילויות כגון: קריאה, נהיגה, צפייה בטלוויזיה וזיהוי אנשים, כולן דורשות ראייה מרכזית טובה אותה מספקת המקולה. בעוד שניוון מקולרי מפחית את הראייה המרכזית, שדה הראייה הצדדי נותר יחסית ללא שינוי. מכיוון שכך, על ידי הגדלת הטקסט ותאורה טובה, ניתן במקרים רבים של ניוון רשתית, לשפר משמעותית את יכולת הקריאה באמצעים אופטיים. האביזרים לקריאה יותאמו על ידי אופטומטריסט ראייה ירודה.

רטינופתיה סוכרתית

זהו מצב העלול להתרחש בקרב החולים הסובלים מסוכרת. מחלה זו היא תוצאת נזק פרוגרסיבי לכלי הדם הזעירים המזינים את הרשתית, ודליפה מהם עלולה לגרום לרקמת הרשתית להשתנות עד שהראייה הופכת להיות “מעוננת”.

מצב זה יכול להתגלות בשתי העיניים, וככל שהסוכרת מתקדמת, כך גובר הסיכון לפיתוח רטינופתיה סוכרתית. בנוסף, חוסר היציבות של מדידות גלוקוז של האדם עם המחלה, בטווח הארוך, נחשב לגורם סיכון להתקדמות המחלה. במקרים חמורים, רטינופתיה סוכרתית שאינה מטופלת עלולה לגרום לעיוורון. לכן, מומלץ לחולי סכרת להגיע באופן קבוע לבדיקת רופא עיניים, גם אם הם לא מרגישים שום שינוי בראייה.

קטרקט – בדרך כלל הכוונה היא לעכירות של העדשה התוך עינית, אשר מתרחשת בהדרגה עם הגיל. בהתאם לגודל והמיקום של הקטרקט, עלולה להיות הפרעה לראייה התקינה. קטרקט מתפתח בדרך כלל בשתי העיניים, אך לאו דווקא באופן סימטרי לחלוטין. קטרקט עלול לגרום לראייה מטושטשת, ירידה ברגישות לניגודיות, ערפול גוונים, ורגישות מוגברת לאורות בוהקים. במקרים בהם הקטרקט מפריע לקריאה, אך הרופא קבע שכרגע לא לנתח, ניתן לפנות לאופטומטריסט ראייה ירודה לצורך התאמת פתרונות קריאה.

יובש בעיניים – זהו מצב בו אדם מייצר מעט מדי דמעות, או שיש לו דמעות באיכות ירידה. דמעות שומרות על בריאות המשטח הקדמי של העין ומאפשרות ראייה ברורה. יובש בעיניים היא בעיה נפוצה ולעיתים קרובות כרונית, במיוחד בקרב אנשים מבוגרים. יובש חמור מאד, למשל כתוצאה מתסמונת גנטית, עלול לסכן מאד את הקרנית אם אינו מטופל. לכן אין לזלזל במצב זה, ולהקדים ולטפל בו רפואית.

גלאוקומה – קבוצת מחלות עיניים המאופיינות בנזק לעצב הראייה וכתוצאה מכך גורמות לאובדן ראייה. מבוגרים ואנשים בעלי היסטוריה משפחתית של גלאוקומה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה, המופיעה לעיתים קרובות ללא כאבים ותסמינים. במשך הזמן היא מתחילה להשפיע על הראייה ההיקפית. בדיקת הלחץ התוך עיני הינה בדיקה קצרה מאד ואינה כואבת, אך יכולה להציל את העין מנזק חמור. לכן מומלץ לערוך בדיקת לחץ תוך עיני אצל רופא עיניים באופן קבוע.

התמודדות עם ירידה בראייה

חלק מבני הגיל השלישי, נמצאים בקבוצות סיכון לשינויי ראייה הקשורים לגיל. ניוון מקולרי, גלאוקומה ורטינופתיה סוכרתית הם חלק ממצבי בריאות העין העלולים להוביל לנזק ראייה קבוע בדרגות ובצורות שונות.

הטיפול הטוב ביותר בבעיות העיניים הוא מניעה שלהן, על ידי הגעה קבועה לבדיקות עיניים ושמירה על אורח חיים בריא, למשל הימנעות מעישון.

במידה והתפתחה בעיית עיניים, אשר כבר אינה ניתנת לפתרון על ידי טיפול רפואי ומשקפיים רגילים, ניתן לפנות לאופטומטריסט ראייה ירודה לצורך התאמת אביזרים לשיפור התפקוד היום-יומי: בעיקר בקריאה.

 

רון מידן, אופטומטריסט בעל נסיון רב בראייה ירודה ובהתאמת פתרונות קריאה

 

לקריאה נוספת:

Improvement in distance and near visual acuities using low vision devices in diabetic retinopathy Gopalakrishnan Sarika, Muralidharan Aishwarya, Susheel Shwetha Chambayil, Raman Rajiv Year: 2017 | Volume: 65 | Issue Number: 10 | Page: 995-998

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.