מחלות עיניים ממאירות

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

מחלות עיניים ממאירות נחשבות לנדירות מאד, בהשוואה למחלות העיניים האחרות. המטרה העיקרית, בטיפול בחולים במחלות אלו, הוא הצלחת חיים, ובהמשך הצלת העין הפגועה וגם שימור הראייה.

בזכות שיטות הטיפול החדשניות בתחום, ניתן לממש מטרות אלו ולשפר משמעותית את מצבם של החולים וכמובן גם להציל את חייהם. נכון להיום, ישנם בארץ שני מרכזים המתמחים בתחום – בית החולים שיבא ובית החולים הדסה עין כרם. בשניהם ישנו צוות רחב מאד של רופאי עיניים, שכל אחד מהם בעל רקע אחר. יחד, הם מטפלים בסובלים ממחלות עיניים ממאירות, ומצליחים להגיע לתוצאות הרצויות בקרב אחוז גבוה מהם.

סוגים שונים של מחלות עיניים ממאירות

ישנם סוגים שונים של מחלות עיניים ממאירות. מלנומה של הענביה (Uveal Melanoma) היא אחת מהן. מדובר בגידול תוך עיני ממאיר, הנחשב לשכיח ביותר בקרב מבוגרים. בכל שנה מאובחנים בישראל 45 חולים, הסובלים מכך, כשהסיבות לא אינן ברורות.

גורם הסיכון, שנמצא לאור מחקר המחלה, הוא צבע עיניים בהיר וצבע גוף בהיר. האבחון נעשה באופן אקראי במסגרת בדיקת עיניים שגרתית ולאור תלונותיו של החולה באשר להפרעה בראייה. הטיפול המוצע במקרים כאלה נקבע בהתאם למיקום הגידול ונתוני החולה, כמו גילו, מצבו הבריאותי הכללי ועוד. הקרנה סלקטיבית של העין היא אחת מאפשרויות הטיפול, דבר הנעשה במסגרת שני ניתוחים עוקבים.

גרורות תוך עיניות (Intraocular Metastasis) היא מחלה ממארת נוספת של העין, שבזכות הפיתוחים הרפואיים הרבים בתחום, ניתן לטפל בה ואף להאריך את חיי החולים במחלה. מרבית הסובלים מגרורה תוך עינית מתלוננים בעת פנייתם לרופא העיניים על טשטוש הראייה (בקרב 88 אחוז מהסובלים מכך), מהופעת כתם בשדה הראייה, כאב, הבזקים או עכירויות בזגוגית.

במרבית המקרים הגרורות צפויות להופיע בדמית, אך לעיתים גם בקשתית או בגוף הריסני. מכיוון שגרורות תוך עיניות נוטות לצמוח במהירות, חשוב לבצע אבחון מהיר ומדויק ובהתאם להציע טיפול רפואי נכון. האבחון נעשה לרוב בעזרת בדיקת עיניים ואיננו מצריך ביופסיה. במקרים בהם מדובר בשלב הגרורתי, לא ניתן לרפא את החולה אך כן ניתן להציע טיפול שיעזור בייצוב המחלה ובהארכת חיי המטופל, מבלי שתפגע שגרת יומו.

מחלת עיניים ממאירה נוספת היא רטינובלסטומה (Retinoblastoma). מדובר בגידול ראשוני תוך עיני, ששכיח מאד בקרב ילדים. גידול זה יכול להיות תורשתי או לא תורשתי. הסיבות העיקריות לו היא מוטציה בכרומוזום 13, הפועל לדיכוי של התפתחות גידולים. במקרים בהם אחד מההורים סובל ממוטציה זו, הסיכוי להופעת המחלה גבוה. בקרב 55 אחוז עד 60 אחוז מהחולים במחלה מוטציה זו יושבת על תאי הרשתית בלבד, משמע – היא איננה תורשתית.

אחד הסימנים הבולטים של המחלה הוא אישון לבן, כפי שקורה במרבית המקרים, או פזילה. בקרב 80 אחוז מהילדים הסובלים מהמחלה היא מופיע עוד לפני גיל 3. הטיפול הוא הכרחי מאד, ומוטב שייעשה מוקדם ככל שניתן, שכן במידה והמחלה איננה מטופלת היא עשויה להיות קטלנית במיוחד. סוג ואופי הטיפול נקבע בהתאם למיקום הגידול וקצב התקדמות המחלה. במרבית המקרים יוצא טיפול כימותרפי.

מחלות ממאירות נוספות בעיניים יכולות להיות לוקמיה תוך עינית ולימפומה. מחלות אלה מטופלים תוך התייחסות כוללת למצבו של החולה ולבניית מערך שלם של טיפולים, כדי להציע לו את המענה הטוב ביותר. נכון להיום, ישנם פיתוחים רבים מטד בתחום הקשורים לטיפולים עצמם וגם לשיטות האבחון. כל אלה יחד עוזרים להציל חולים רבים, להאריך את חייהם ולאפשר להם גם ליהנות מראייה טובה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.