למה מגרד וצורב בעין?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

למה מגרד וצורב בעין?מדובר בתופעה שכיחה מאד, שיכולה להופיע בכל גיל, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. הסיבות לה רבות ומגוונות ולרוב אפשר למצוא לה מענה טיפולי כדי להקל על הסובלים מכך.

תחושת גרד וצריבה בעין משפיעה לא מעט על הסובלים ממנה ולעיתים גם יכולה להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם ביום יום ואפילו על ראייתם.

6 גורמים אפשריים לתחושת גירוד וצריבה בעין:

  1. אלרגיות למיניהן – תחושת גרד וצריבה בעין יכולה להיגרם בשל חשיפת העין לאלרגנים שונים. אלה יכולים להיות אלרגנים שנמצאים בתכשירים הקוסמטיים השונים, בחומרי הניקוי שבהם משתמשים, במזון שאותו צורכים וגם אלרגניים שנמצאים באוויר בעקבות זיהום אוויר חמור לעיתים. במידה והדבר אכן נובע מאלרגיה, תופיע לרוב אדמומיות בלחמית העין וגם בחלקו הפנימי של העפעף. הטיפול המוצע לסובלים מכך יהיה תרופות אנטיהיסטמיניות.
  2. זיהום ויראלי בעין – וירוסים יכולים לגרום לתחושת גרד וצריכה בעין, כשווירוס האדנו הוא הנפוץ ביותר. יחד עם הגרד ותחושת העקצוץ, תופיע גם הפרשה רבה מאד של דמעות שקופות, כשהטיפול המוצע במצבים אלה יהיה טיפות, המקלות על האדמומיות.
  3. זיהום חיידקי – הדבקת העין בחיידק יכולה לגרום לאדמומיות בעין ולהפרשת הפרשה מוגלתית. לכך תהיה נלוות גם תחושת גרד בלתי פוסק וגם צריבה לעיתים. הטיפול יהיה לרוב טיפול אנטיביוטי.
  4. יובש בעיניים – במקרים אלה בלוטות הדמעות שלנו אינן מפרישות את כמות הדמעות הנדרשת לעין כדי לסכך אותה ולהגן עליה מפני זיהומים. היובש, שאותו ניתן לאבחן באמצעות מכשיר מיוחד, יכול להופיע בעיין בעקבות אלרגיה, התייבשות, מחלות אוטואימוניות שונות, חסימת בלוטות הדמעות ועוד. שימוש בתחליפי דמעות יכול לעזור, שתייה מספקת ובמקרים מסוימים, הנחשבים לחמורים מאד, יוצע ניתוח.
  5. חומרים מגרים למיניהם – ישנם כימיקלים מסוימים שיכולים לגרום לגירוי בעור וגם לגירוי בעיניים. לרוב הם נמצאים בחומרי ניקוי ותכשירים קוסמטיים שונים, שבאים במגע עם העיניים עצמן לרוב. בשל הגירוי, נוטים הסובלים מכך לשפשף את עינם, מה שמוביל להחמרת הגירוי ולזיהום העין עצמה. הטיפול, לאחר זיהוי החומר המגרה, יכלול טיפות אנטיהיסטמיניות, ובמצבים חמורים מאד – סטרואידים.
  6. ישיבה ממושכת מול מסכים – עבודה ממושכת מול מסך מחשב, מסך הטלפון הנייד או מסך הטלוויזיה יכולה לגרום למאמץ יתר בעין, לעייפות, קישי במיקוד וגם לתחושת כאב בגלגל העין ולגירוי, הנלווה לכך. הטיפול: מיקוד העין במרחקים משתנים.
  7. עדשות מגע – תחזוקה לא מספקת של עדשות המגע יכולה לגרום לגירוי בעין כתוצאה מזיהום. שימוש לא נכון בעדשות עצמן ובחירה בעדשות שאינן מתאימות לעיניים יכולות גם הן לגרום לתחושת גרד וצריבה בעיניים. הטיפול במקרים כאלה הוא הפסקת השימוש בעדשות ופנייה לרופא העיניים לצורך בחינת עדשות מגע אחרות.
  8. חוסר מצמוץ – רבים, שמבלים לא מעט שעות מול מסך המחשב, נוטים למצמץ פחות ופחות. חוסר המצמוץ גורם ליובש בעין ויכול להוביל לתחושת גרד רבה, תחושת עקצוץ וגם אודם בעין. ולכן, כדי למנוע זאת, חשוב להקפיד למצמץ כמה שיותר ומדי פעם לשטוף את העיניים במי ברז.

לסיכום

ישנן, כאמור, לא מעט סיבות שיכולות להוביל לתחושת הצריבה והגרד בעין. אבחון מקור התופעה הוא חלק בלתי נפרד מהפתרון. רק לאחר איתור הסיבות לתחושות אלו יכול רופא העיניים להציע למטופל הפונה אליו את המענה הטיפולי הנכון והטוב ביותר שיעזור לו להתמודד עם הסימפטומים הלא נעימים.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.