פזילה כלפי פנים של הינקות

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

פזילה כלפי פנים של הינקותפזילה כלפי פנים של הינקות היא מצב בו עין אחת או שתיהן מופנות כלפי פנים. הבעיה מתחילה בלידה או מתפתחת במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק, ונקראת אף תסמונת פזילה כלפי פנים מולדת.

הגורם למצב זה אינו ידוע, אך הוא מתבטא בחוסר יכולת להשתמש בשתי העיניים יחד. מומחי עיניים משערים שהמצב כולל חוסר תפקוד חושי או חוסר יכולת לבצע תנועת עיניים.

בדרך כלל, תינוקות שנולדים עם פזילה כלפי פנים חווים חדות ראייה שווה ותקינה. אך אם עין אחת מופעלת בתדירות גבוהה יותר מהאחרת, גובר הסיכון להתפתחות עין עצלה, במצב של ראייה ירודה במבנה הנורמאלי של העין. תופעה זו מתרחשת כשהמוח מתעלם ממסרי קליטת העין. כשתינוק מסוגל לראות בעין אחת בכמות שווה של זמן, הסיכון לעין עצלה פוחת.

הבעיות הקשורות לסיכון גבוה לפיתוח פזילה כלפי פנים של הינקות

גורמי הסיכון המובילים לפיתוח בעיה זו הם לידת פג, הידרוצפלוס, התקפים, עיכוב התפתחותי, דימום והיסטוריה משפחתית של פזילה. כל התינוקות עם גורמי סיכון אלה או אחרים צריכים לעבור בדיקת רופא עיניים.

סיכון קשור נוסף הוא מצב של קיבעון צלב, בו השימוש בעין ימין מציג את שדה הראייה השמאלי, ושימוש בעין שמאל מציג את שדה הראייה הנכון. בעיה זו נפוצה ביותר בקרב תינוקות עם פזילה כלפי פנים, וגורמת למצב בו הם אינם מסוגלים להתבונן ישירות על מטרה, עד שההורים תוהים אם הם סובלים מבעיית ראייה ירודה.

טיפול בפזילה כלפי פנים של הינקות

תינוקות עם מצב זה אינם סובלים מקוצר ראיה משמעותי, אך אם הם סובלים מבעיות ראייה לרחוק, הם זקוקים למשקפיים. הטיפול מבוצע בדרך כלל באמצעות ניתוח לתיקון פזילה המתבצע בשרירי העיניים.

לאחרונה מבוצע שימוש ברעלן הבוטולינום למקרים חמורים. הניתוח מתבצע כשכל עין עצלה מטופלת עד להשגת יציבות תנועת העיניים. הניתוחים המבוצעים לפני גיל שנתיים מאפשרים ראייה טובה יותר ככל שהתינוק גדל.

רוב הילדים הסובלים מפזילה כלפי פנים של הינקות משפרים את ראייתם אם הטיפול מתבצע מוקדם ככל הניתן, וחווים ראייה טובה יותר כשהם נבדקים בקביעות על ידי רופא עיניים מומחה. אם הפזילה מטופלת טרם גיל שנתיים, קיים סיכוי טוב יותר לפתח את היכולת להפעיל את שתי העיניים יחד.

בעיות קשורות אחרות

רוב התינוקות מפתחים רמה מסוימת של סטייה אנכית מנותקת, כשהעיניים נסחפות כלפי מעלה, ובדרך כלל עין אחת בולטת. חלק מהילדים מפתחים בעיות ראייה משמעותיות ככל שהם גדלים ומתפתחים, כשהפזילה כלפי פנים הופכת להיות סתגלנית.

למרבה המזל, מצב זה ניתן לטיפול באמצעות משקפיים. חלק מהילדים מפתחים היסחפות כלפי חוץ המתפתחת באופן הדרגתי אך משמעותי יותר. קיימים טיפולים כירורגיים זמינים למצבים אלו, וניתן לטפל אף באמצעות כיסוי עין אחת למשך תקופה שנקבעת בהתאם לחומרת התסמינים, לשיפור קצב תנועת העיניים והשגת יכולת התבוננות אופקית.

ראייה חד צדדית מובילה לשיפור ראייה דו צדדית כששתי העיניים פקוחות. לעיתים שריר העיניים פועל באופן מוגזם הגורם לעין להתרומם כשהמבט מופנה הצידה. לדוגמא, עין ימין נעה מעלה כשנראה שהמבט מופנה לכיוון האף. בנסיבות מסוימות, ניתוח בשרירי העיניים מתקן את הבעיה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.