זכויות הסובלים מגלאוקומה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

זכויותגלאוקומה נחשבת למחלת עיניים נפוצה למדי, שמשפיעה על החולים בה לרוב באופן מתמשך, אפילו לאורך שנים. מכיוון שפגיעות חמורות במערכת הראייה ובעיניים עשויות להביא להכרה של האדם כמי שסובל מליקוי ראייה חמור ואף מעיוורון עולה השאלה האם חולי גלאוקומה זכאים לזכויות שונות, כאלה או אחרות.

מהי גלאוקומה על קצה המזלג

לפני שנראה מהן הזכויות שאותם יוכלו לממש חולי גלאוקומה השונים יש להבין תחילה מהי בעצם מחלה זו. על פי מדע הרפואה, גלאוקומה הינה מחלת עיניים נפוצה יחסית, בעיקר בקרב אנשים בגיל העמידה ומעלה. זהו שם כללי לכמה מחלות שידועות בכך שהן מסיבות נזק של ממש לעצב הראייה – אותו חלק במערכת העצבים שמקשר בין העין לבין המוח. במידה והמחלה לא מאובחנת ולא מטופלת חלה התדרדרות בשדה הראייה ובכושר הראייה עד לכדי עיוורון מוחלט.

בקרב מרבית החולים פגיעתה ההרסנית של המחלה נובעת מהצטברות של לחץ תוך עיני. אותו הלחץ, כאשר איננו מקבל התייחסות ואיננו מנוקז או מנוטר גם איננו מורגש עד לשלבים מתקדמים של המחלה, כאשר הרס רב כבר נגרם. לכן, חשוב להיבדק מפעם לפעם, בעיקר מגילאי הארבעים ומעלה ובפרט כאשר ישנה היסטוריה משפחתית.

גלאוקומה ומחלת מקצוע

בקרב חלק מן החולים בגלאוקומה ניתן לנסות ולהוכיח כי הנזק שממנו הם סובלים הוא תוצאה ישירה של משלוח היד ומקום העבודה שלהם. אמנם לא תמיד קל להוכיח את הקשר הזה אולם המאמץ הכרוך בכך, לרבות השגת חוות דעת רפואית הוא כדאי מאוד. היכרות במחלה ובמצב רפואי כמחלת מקצוע מאפשר לחולה לממש זכויות שונות הדומות לאלה שיקבל מי שעבר תאונת עבודה.

חשוב להבין שמחלות עיניים רבות, לרבות גלאוקומה, נחשבות כיום כמחלות קלות יחסית, לפחות על פי הקריטריונים של ביטוח לאומי. אם בעבר היו זכאים החולים להכרה במצבם כליקוי בריאותי משמעותי יחסית, הרי שכיום הסיכוי לכך אפסי ולכן על סמך גלאוקומה בלבד לא ניתן לקבל זכויות של ממש מביטוח לאומי. שונה הדבר כאשר החולה מוכר המי שחלה בכך או לפחות שמצבו הוחמר כתוצאה ממשלוח היד. בין היתר ניתן במצב כזה:

  • לקבל מביטוח לאומי מימון של הוצאות רפואיות.
  • לקבל במקרים מסוימים דמי פגיעה או קצבאות שונות.
  • להגיש תביעה לפיצויים גם מטעם המעסיק או מטעם חברת הביטוח שלו.
  • מי שרכש ביטוח פרטי יוכל, במקרים רבים, לקבל פיצויים על סמך מצבו הרפואי, פיצוי או אובדן יכולת עבודה, והחזר על הוצאות רפואיות.
  • שיקום מקצועי – במידה ובעקבות נזק שנוצר בשל המחלה לא יכול החולה להמשיך לעבוד במקום עבודה נוכחי הוא יוכל, במקרים מסוימים, לעבור תהליך של שיקום מקצועי אם ימצא זכאי לכך.

ליקוי מוסף למימוש זכויות

היבט חשוב נוסף שרלוונטי עבור חולי גלאוקומה בהקשר של מימוש זכויות רפואיות ואחרות נובע מהאפשרות לקבל הכרה מביטוח לאומי על ליקויים שונים באופן מצטבר. אמנם, גלאוקומה כשלעצמה יכולה לגרור הכרה באחוזי נכות מועטים בלבד שאינם מספיקים כדי להיות זכאים לקצבת נכות, למשל, אבל המצב משתנה אם קיימים מצבים רפואיים נוספים. במידה והאדם שתובע את ביטוח לאומי כדי להיות מוכר כנכה נמצא כסובל מליקויים שונים ישנה נוסחה לחישוב אחוזי נכות מצטברים. כאשר הללו עולים מעבר לחמישים אחוזים קיים סיכוי משמעותי לקבלת קצבה חודשית או פיצוי חד פעמי.

לסיום נציין שמי שחלה בגלאוקומה ומצבו הידרדר לכדי ליקוי ראייה חמור או חלילה עיוורון יוכל לקבל הכרה כעיוור. במצב זה מוכר האדם כנכה ויכול לממש את זכויותיו בהתאם (למשל קבלת קצבת נכות כללית).

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.