מחלות שאפשר לגלות דרך השתקפות העיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

מחלות שאפשר לגלות דרך השתקפות העינייםהאקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים מדווחת שכל מבוגר, גם ללא סימני או גורמי סיכון למחלת עיניים, צריך לעבור בדיקת עיניים בסיסית מקיפה החל מגיל ארבעים.

אם העיניים הן אכן החלון לנשמה, אז בדיקת עיניים שנתית היא השתקפות המצב הבריאותי הכללי.

רופאי עיניים מצוידים במכשירי הדמיה מיקרוסקופיים מתוחכמים ביותר לטיפול רפואי, ומיומנים באיתור כתמים בהם ניתן להבחין בקושי, כולל נקודות דם וסימנים אחרים המעידים על מחלות.

הפרעות אוטואימוניות

בהשתקפות העיניים, הרופא מבחין בעיניים יבשות ביותר, מגורות, מכוסות גוון עכור ומטושטש, ורגישות קיצונית לאור. בדיקת עיניים כוללת אף בדיקת סימני גלאוקומה ובעיות ראייה משותפות אחרות.

הבדיקה השגרתית מאפשרת לרופא לבחון את הרשתית, חיישן אור החיים בחלק האחורי של העין, כך שהוא יכול להבחין אף בסימני דלקת הרשתית העשויים להצביע על מחלה אוטואימונית כגון זאבת.

מחלות אוטואימוניות אחרות כגון דלקת מפרקים שגרונית וטרשת נפוצה עשויות אף הן להיות כרוכות במבנים שונים בעין. מחלות רבות מאותרות באמצעות נוזל שטוף שקוף כך שהרופא יכול לבחון בבירור את בריאות העדשה והקרנית. אם רופא העיניים מאתר בעיות אפשריות, אין צורך להיבהל. השפעת הפרעות אוטואימוניות על העיניים ניתנת להפחתה עם תרופות מתאימות, ובמיוחד עם גילוי מוקדם.

כולסטרול גבוה

הרופא מבחין בטבעות דקות לבנות או אפורות מסביב לקצה הקרנית, וכשסימנים אלו מתגלים בקרב צעירים, הם עשויים להצביע על כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים. מצבורי כולסטרול, שהן פלא צהוב ברור יותר, ניתנים לאיתור בעין בתוך ומסביב לעפעפיים, ומצביעים על קסנתלסמה, ועשויים או לא עשויים להיות קשורים עם היפרליפידמיה.

הפלאק הצהוב וסתימת כלי הרשתית ניתנים לאיתור בחלק מהמקרים ומזוהים עם רמות כולסטרול גבוהות. למרות שכולסטרול אינו נגרם בדרך כלל כתוצאה מבעיות עיניים, רופא העיניים יכול להבחין ברמות כולסטרול גבוהות במיוחד, כגון במקרים משפחתיים או כאשר פיסות תנועות פלאק כולסטרול נעות לכיוון כלי הדם של העין.

תסמיני סוכרת

בבדיקת עיניים שגרתית הרופא מזהה עקבות דם ונוזלים צהבהבים אחרים המחלחלים מתוך כלי שברירי ברשתיות, כסימן לרטינותיה סוכרתית. אובדן ראייה נגרם כתוצאה מכלי דם ברשתית המזרימים נוזל לרשתית, או כלי דם שאינם תקינים העלולים להתחיל לצמוח על פני הרשתית, במצבים המשפיעים על הראייה ועלולים להוביל לעיוורון.

היות ורטינופתיה סוכרתית היא מחלת עיניים ניוונית, כלומר, היא עשויה להחמיר עם הזמן, רופאי עיניים שולחים מטופלים רבים ישירות לאנדוקרינולוג על מנת לבדוק את רמות הסוכרים בדם. זהו מצב שאינו נדיר, במיוחד כשהמטופל לא עבר בדיקה רפואית שגרתית.

באופן אידיאלי, סוכרת מאותרת לפני רטינופתיה סוכרתית, אך רופא עיניים טוב יכול להבחין במספר מצבים ומחלות, כגון זאבת וסוכרת, לעיתים עוד לפני רופא הטיפול הראשוני. הוא בודק אף סימנים לגלאוקומה או קטרקט, אשר עשויים להצביע על סוכרת.

מחלות בלוטת התריס

במצב זה, רופא העיניים מבחין בעיניים בולטות ומודלקות ביותר, דומעות באופן משמעותי ואף בבליטה קלה לאורך כדורי העין, מה שמצביע על מחלת עיניים גרייבס, שהיא מחלת בלוטת התריס המתפתחת לרוב בקרב נשים בין הגילאים עשרים וארבעים.

מחלת גרייבס אינה מלווה תמיד בתסמינים ואינה משפיעה תמיד על העיניים, אך כשזה קורה, זוהי בהחלט מחלה אוטואימונית נוספת בה ניתן להבחין באמצעות בדיקת עיניים מיומנת. הורמוני בלוטת התריס שולטים בתפקודים חיוניים בגוף, כולל עיכול, חילוף החומרים של השומן, טמפרטורת הגוף וקצב הלב, ולכן נוצר מצב של בלוטת תריס פרועה המובילה להשלכות ניכרות בגוף, כולל בעיות ראייה ובריאות כללית של העין.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.