חסימת כלי דם ברשתית: היסחפות של קריש דם מהלב או מעורקי הצוואר

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
חסימת כלי דם ברשתית
חסימת כלי דם ברשתית

הרשתית היא החלק בעין שאחראי לקליטת קרני האור לאחר שעברו שני תהליכי שבירה. התהליך הראשון מתבצע על ידי הקרנית והשני מתבצע על ידי העדשה.

ברשתית קיימים קולטנים מיוחדים שקולטים את האור ותאי עצב שמתרגמים את אנרגיית האור לאנרגיה חשמלית ומעבירים את האותות העצביים דרך עצב הראייה למוח. הפעילות התקינה של הרשתית תלויה בתקינות של כלי הדם שתפקידם להזרים דם לרשתית ולנקז את הדם מהרשתית.

כלי הדם שמעבירים דם לרשתית נקראים עורקים ובראשם העורק המרכזי של הרשתית שמתפצל לעורקיקים זעירים ובמקביל לעורקיקים קיימים ורידים זעירים שמנקזים מהרשתית את הדם המשומש שמתחברים לווריד הרשתית המרכזי.

כל פגיעה בכלי הדם האלו, בין אם מדובר בעורקים שמספקים לרשתית חומרי הזנה וחמצן ובין אם מדובר על הוורידים המנקזים את הדם לאחר השימוש עלולה לבוא לידי ביטוי בבעיות ראייה שונות.

מה הם הגורמים לחסימת כלי דם ברשתית?

חסימת כלי דם שמובילים דם לרשתית יכולה להיות תוצאה של היסחפות של קריש דם מהלב או מעורקי הצוואר והיתקעות שלו בעורקי הרשתית. כמו כן החסימה יכולה להיות תוצאה של קרישיות יתר של הדם, תוצאה של דלקות בעין או תוצאה של גיל מבוגר.

חסימה של הוורידים ברשתית יכולה להיות תוצאה של יתר לחץ דם שהוביל לכך שדפנות העורקים יהיו עבות יותר ובעקבות זאת נוצר לחץ על הוורידים הצמודים לעורקים.

מאחר והדופן של הוורידים רכה מאוד ודקה מאוד, מצב זה עלול לאורך זמן לסתום את החלל של הווריד ולגרום להיווצרות של קריש דם עד כדי חסימה מלאה של הוורידים. כמו כן קרישיות יתר של הדם עלולה לגרום לחסימת הוורידים ברשתית ומצב זה מקושר גם למחלת הסוכרת ולמחלת הגלאוקומה.

התסמינים של חסימת כלי דם ברשתית

התסמינים של חסימת כלי דם ברשתית מגוונים מאוד ויכולים להופיע בדרגות חומרה מגוונות. התסמינים משתנים בהתאם למיקום החסימה (בעורק המרכזי או בווריד המרכזי, בעורקיקים או בוורידונים), בהתאם למידת החומרה של החסימה (היצרות חלקית או חסימה מלאה) ועוד.

כך למשל בחסימה של הווריד המרכזי או של העורק המרכזי לרוב החולה יסבול מעיוורון בעין שבה התרחשה החסימה. עם זאת, חסימה של סעיף ורידי או סעיף עורקי תבוא לידי ביטוי לרוב בהופעה של כתם שחור או כתם אפור בשדה הראייה.

ככל שהחסימה קשה יותר, כך מידת החומרה של התסמינים גבוהה יותר. חסימה של הוורידים יכולה לגרום לקריעת כלי דם ולדימום בעין, לצמיחה של כלי דם חדשים שמובילים לסתימת הניקוז של נוזלי העין, לעלייה בלחץ התוך עיני ועוד.

איבחון חסימת כלי דם ברשתית

האבחון של החסימה מתבצע על ידי שילוב של תלונות החולה וממצאים שעולים מבדיקת אנגיוגרפיה שמבוצעת בעזרת חומר שנקרא פלואורסין המוזרק לזרוע של החולה שמאפשר לקבל תמונה של מצב החסימה בעזרת מצלמה מיוחדת שמצלמת את כלי הדם ברשתית.

כיצד מטפלים בחסימת כלי דם ברשתית?

חסימת כלי דם ברשתית היא מחלה שמהווה אתגר טיפולי גדול במיוחד. למרות שקיים מגוון רחב של טיפולים שמשתנים בהתאם למידת החומרה של הפגיעה, לגורם שהוביל לחסימה ולמיקום שלה, הרי שבמקרים רבים לא ניתן לעשות דבר בנוגע לפגיעה בראייה.

הטיפולים המוצעים לחולים כיום כוללים בעיקר ניתוחי לייזר בהם צורבים את כלי הדם הפגועים ופוגעים במנגנון היצירה של כלי דם חדשים.

כמו כן לעתים נעשה שימוש בהזרקות של סטרואידים לעין על מנת לעצור את התהליך הדלקתי וישנם אף מנתחים שדוגלים בטכניקה כירורגית שבה מחברים את מערכת כלי הדם ברשתית למערכת כלי הדם שמחוץ לרשתית (המערכת הכוראידלית) על מנת לנקז את הדם באופן יעיל מהרשתית במקרים של חסימת כלי הדם המנקזים.

עוד יש לציין שבמקרים של חסימת עורק הרשתית המרכזי ניתן לנסות לטפל בחולים באמצעות עיסוי של העין שמטרתו להזיז את החסימה באופן מכני, על ידי שימוש בתרופות שמטרתן להרחיב את כלי הדם ולהוריד את הלחץ בעין או על ידי שימוש בתרופות להמסת קרישי דם.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.