איך איכות השינה משפיעה על הראייה שלנו?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

אנו חיים בעולם מהיר, מסקרן, מלא ריגושים וסקרנות והדבר גובה מאתנו מחיר די כבד, במיוחד מהשינה שלנו. אנו זקוקים לשינה כדי להיות בריאים, כדי לתפקד טוב וכדי לעבוד טוב, אבל תמיד יש עוד איזה סרטון מעניין שנוכל לראות, עוד איזה פוסט שאנחנו חייבים להגיב לו – וכך אנו מוצאים עצמנו שעות מול המסכים, עוד קצת ועוד קצת ואיכות השינה נפגעת קשות. תהיתם פעם האם הדבר יכול לפגוע בראייה? כדאי לדעת שבהחלט כן. על כך ועוד במאמר שלפניך.

 

מה חוסר השינה גורם לעין?

חוסר שינה פוגע באיכות הראייה בכמה מישורים, המישור הראשון הוא ייבוש העין. זהו אולי הסימן הראשון לכך שמשהו השתבש בעין שכן דברים שונים יכולים להשפיע על יכולת הגוף לייצר דמעות החיוניות למצמוץ ולניקוי גלגל העין. בזמן השינה הגוף שלנו מתאושש מהיום הארוך, ובמהלך השינה נוצרים בעין נוזלי סיכה, במידה ואנחנו לא ישנים מספיק טוב אותם נוזלים אינם מיוצרים ונוצרת עין יבשה. הרופא יכול לרשום טיפות עיניים ולא מדובר על מצב רפואי מורכב כלל, אך הוא מהווה סימן ראשון לבעיית שינה שיכולה לפגוע בדרכים נוספות בעין.

 

האם עיוות בעין נגרם מחוסר שינה?

אם הרגשתם פעם רטט בעין, יכול להיות שהדבר נגרם מעייפות שכן חוסר שינה מתמשך עלול להוביל לעיוות מקומי של שרירי העין שמשפיע ישירות על הרקמה סביבה. מבחינה רפואית לא מדובר על תופעה מסוכנת כלל וכלל, אך במקרים בהם אנשים עובדים במקצועות שמחייבים ריכוז בעיניים – היא יכולה להיות אפילו קריטית. הטיפול פשוט – יותר שעות שינה, ואם יש בעיות מסוימות שגורמות לחוסר שינה יש לטפל בהן, בין אם מדובר על כאב, על חרדות או על נושאים אחרים רפואיים.

 

מה הקשר בין דום נשימה בשינה ובין בעיות עיניים?

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מלמדים שקיים קשר ישיר בין דום נשימה בשינה ובין אוטם עצב הראייה. מדובר על סיבה שכיחה לאיבוד ראייה זמני אצל קשישים והנזק השכיח ביותר של האוטם הוא מצב רפואי בו קיים חוסר של מחצית משדה הראייה התחתון בעין. דום הנשימה הוא מצב רפואי שכיח למדי, הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים לתאר לעצמנו, ואנשים רבים לא מטפלים בנושא כיוון שהם לא מודעים אליו או שהם לא מודעים לנזקים השונים להם הוא יכול להוביל, למשל בעיות לב ולחץ דם.

 

כיצד ניתן לשפר את המצב?

כדי לשפר את מצב השינה יש לבחון מהיכן מגיעה הבעיה. אם מדובר על דום נשימה בשינה, כמו שקורה במקרים רבים, ניתן לאבחן במעבדת שינה או בבית בשימוש במכשיר המיועד לכך, ולאחר מכן לעשות שימוש במכשיר סיפאפ המחדיר חמצן טהור לריאות במהלך הלילה באמצעות מסכה. המכשירים המתקדמים של ימנו אינם מרעישים, הם נוחים לניוד אפילו לטיול בחו"ל, הם עושים שימוש באוויר ומנקים אותו מפחמן כדי להחדירו לריאות באמצעות צינוריות אף או מסכה והם נוחים לשימוש.

השיפור הוא מידי – משתמשי סיפאפ מעידים כי השינה הפכה רצופה וטובה בהרבה, אך כדאי לזכור שכדי שתהיה השפעה מקסימלית מומלץ להימנע כמה שניתן מחשיפה למסכים לאורך הלילה, בוודאי לפני שעות השינה שכן האור העוצמתי כשהחדר חשוך תורם גם הוא לפגיעה בראייה.

למידע נוסף אודות שינה ואיכות השינה בקרו באתר היי מדיקל.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.