יש מומחה לניתוחי רשתית?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

ניתוח רשתית זה דבר מורכב. הרשתית היא דבר עדין מאוד, ולנתח אותה דורש עדינות גבוהה, דיוק יוצא דופן, והליך שלא משאיר הרבה מקום לטעויות. אז כן, בהחלט יש מומחה לניתוחי רשתית, אבל לפני שנדבר על המומחים, בואו בכלל נבין מעט על מה מדובר, ונתחיל עם מה זה הרשתית.

הרשתית, הנקראת רטינה (RETINA) בלטינית, היא שכבה דקיקה ועדינה שאחראית על עבודה גדולה מאוד וחשובה מאוד בראייה שלנו – היא ממירה את האור שאנו קולטים לאותות עצביים שהמוח יכול לנתח, כדי שנוכל לראות את התמונה שאנו רואים. הרשתית קולטת את האור, ממירה אותו לאותות, ושולחת אותם לעצב הראייה, שמעביר אותם למוח. כל זה קורה במהירות אדירה, כמעט ברגע אחד, אבל הרגע הזה מתחיל, ותלוי לחלוטין בבריאות הרשתית שלנו.

 

כיצד מאבחנים בעיות ברשתית?

ישנן מספר בדיקות שבעזרתן מאבחנים בעיות שונות ברשתית –

  • מנורת סדק – מכשיר שבעזרתו מאבחנים את המבנה של המקטע הקדמי
  • מכשיר מדידת לחץ – מכשיר שמאפשר לרופא לבדוק את הלחץ התוך-עיני
  • לוח מספרים – הבדיקה הקלאסית והמוכרת לאבחון ירידה בחדות הראיה (כמו הבדיקה להוצאת רישיון נהיגה למשל)
  • בדיקת קרקעית העין – בדיקה הנקראת גם "פונדוס", והיא נועדה לזהות ולאתר תופעות של פגיעה במבנה העין, פגיעות המופיעות לרוב עקב מחלות שונות (מחלת הסוכרת, חסימות כלי דם ברשתית, ועוד)

מומחה לרשתית יכול לטפל בתופעות שונות כמו קרעים ברשתית עקב חבלה או מחלה ניוונית וכיו"ב, היפרדות הרשתית או הזגוגית, תופעה של חור מקולרי המתבטא לרוב בתחילת הדרך כעיוות בראיה של קווים ישרים,  ועוד תופעות רבות כולל רטינופתיה סוכרתית, חסימות בוורידים המזינים את הרשתית, קטרקט ואחרים.

לרוב את ההפניה למומחה הרשתית תקבלו מרופא העיניים, לאחר שהופנתם אליו בגלל תופעות עיניים שונות. הוא יאבחן אתכם, יזהה כי הבעיה היא ברשתית, ויפנה אתכם ישירות לרופא שהתמחותו היא ברשתית, התמחות ספציפית מאוד, אשר מאפשרת לו לטפל בבעיות הרשתית בצורה טובה יותר.

 

למה לצפות אצל מומחה הרשתית?

לא בכל המקרים הנ"ל יש צורך לפגוש דווקא מומחה לניתוחי רשתית, וזו מהסיבה הפשוטה – שלא כל המקרים דורשים ניתוח. ועדיין, אם כבר ישנן תופעות ברורות של פגיעה בראייה וכבר הופניתם לרופא המתמחה ברשתית, ישנה סבירות גבוהה לכך שהרופא ימליץ לכם על ביצוע הליך ניתוחי לצורך טיפול מיידי בבעיה שאובחנה, בכדי למנוע הדרדרות, ולשפר את מצב הראיה שלכם.

במרפאה ד"ר אליק רוזנפלד תוכלו לקבל אבחנה מדויקת לבעיה שממנה אתם סובלים, והסבר מדויק מדוע אתם חווים את התופעות שמפריעות לכם. לא רק אבחנה, הרי שבמרפאה תוכלו לקבל גם פרוגנוזה מלאה, והמלצה על הטיפול המתאים. חשוב להבין כי במקרים רבים ההפנייה למומחה הרשתית מגיעה לאחר שכבר התפתחה בעיה חמורה, ואפילו שהטיפול יעצור את הבעיה מלהמשיך ולהחריף, הרי שלא בכל המקרים ניתן להשיב את הגלגל ולהחזיר את הראיה להיות כפי שהייתה לפני הנזק ברשתית.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.