דלקות עיניים – האם אפשר למנוע אותן?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

העיניים שלנו הן החלונות שלנו לעולם, המאפשרות לנו לראות ולחוות את החיים בפרטי פרטים. עם זאת, בדיוק כמו כל חלק אחר בגופנו, הם רגישים לזיהומים שעלולים לפגוע בבריאותן ובתפקודן. דלקות עיניים יכולות לנוע בין אי נוחות קלה למצבים חמורים מסכני ראייה. במאמר זה נבדוק את סוגי דלקות העיניים, הגורמים להן, התסמינים והכי חשוב – כיצד למנוע אותן.

סוגי דלקות עיניים:

  • דלקת הלחמית (עין ורודה): זוהי אחת מדלקות העיניים השכיחות ביותר. דלקת הלחמית מאופיינת בדלקת של לחמית העין, שזו השכבה הדקה והשקופה המכסה את החלק הלבן של העין המצפה את פני השטח הפנימיים של העפעפיים. הדלקת יכולה להיגרם על ידי וירוסים, חיידקים, אלרגנים או חומרים מגרים.
  • שעורה: דלקת זו מתפתחת כאשר אחת הבלוטות בקצה העפעף נדבקת, וכתוצאה מכך נוצר גוש אדום ונפוח ליד בסיס הריסים. החסימות הללו נגרמות בדרך כלל על ידי חיידקים, במיוחד חיידקים מסוג סטפילוקוק. 
  • דלקת עפעפיים: זוהי דלקת כרונית של העפעפיים, הנגרמת לרוב על ידי צמיחת יתר של חיידקים לאורך שולי העפעפיים. זה יכול להוביל לאדמומיות, גירוי והפרשות לאורך שולי העפעפיים.
  • דלקת הקרנית: קרטיטיס היא דלקת בקרנית, שזו הרקמה השקופה בצורת כיפה המכסה את החלק הקדמי של העין. היא יכולה להיגרם כתוצאה מחיידקים, וירוסים, פטריות או טפילים וכן גם מפציעה, שימוש לא נכון עם עדשות מגע או מצבים בסיסיים אחרים.
  • זיהום תוך עיני (אנדופתלמיטיס): זהו זיהום חמור של המבנים הפנימיים של העין, כולל הגוף המימי, הגוף הזגוגי והרשתית. מצב זה יכול להתרחש כסיבוך של ניתוח עיניים, טראומה או כתוצאה מזיהום מערכתי שמתפשט לעין.

כיצד אפשר למנוע דלקות עיניים?

מניעת דלקות עיניים כרוכה באימוץ שיטות היגיינה טובות והימנעות מהתנהגויות שמגבירות את הסיכון לזיהום – הנה כמה דברים שכדאי ליישם כדי להימנע ממצבי דלקת:

  1. היגיינת ידיים: שטפו את הידיים לעיתים קרובות במים וסבון, במיוחד לפני נגיעה. היגיינת ידיים נכונה יכולה למנוע מעבר של חיידקים ווירוסים לעיניים.
  2. טיפול נכון בעדשות מגע: אם מרכיבים כאלו, יומיות או חודשיות, חשוב לפעול לפי ההנחיות המומלצות לניקוי, חיטוי ואחסון שלהן. הימנעו משינה איתן והחליפו אותן כפי שנקבע על ידי רופא העיניים.
  3. משקפי מגן: הרכיבו משקפי מגן, כמו משקפי מגן או משקפי בטיחות, בזמן השתתפות בפעילויות המהוות סיכון לפציעת עיניים או חשיפה לחומרים מזיקים כמו ספורט, עיבוד עץ או עבודה עם כימיקלים.
  4. הימנעו משיתוף חפצים אישיים: הימנעו משיתוף מגבות, איפור עיניים או פריטים אישיים אחרים הבאים במגע עם העיניים, מכיוון שהדבר עלול להפיץ חיידקים ולהגביר את הסיכון לזיהום בעיניים.
  5. מודעות לאלרגיות: אם אתם סובלים מאלרגיות המשפיעות על העיניים, כמו קדחת השחת או דלקת לחמית אלרגית, נקטו בצעדים הנכונים כדי להקל על הסימפטומים ולמנוע התפתחות דלקת בעיניים, כמו לדוגמא הימנעות מחשיפה לאלרגנים ושימוש בטיפות עיניים מסוג אנטיהיסטמין לפי הנחיות הרופא.
  6. בדיקות עיניים שגרתיות: קבעו בדיקות עיניים סדירות עם אופטומטריסט או רופא עיניים, כדי לעקוב אחר בריאות העיניים ולגלות כל בעיה פוטנציאלית בשלב מוקדם. גילוי וטיפול מוקדם בדלקות עיניים יכולים למנוע סיבוכים ולשמור על הראייה.

כיצד מטפלים בדלקות עיניים?

בכל מקרה בו מתפתחת ומתגלה דלקת עיניים, חשוב לגשת לרופא העיניים כדי יוכל לאבחן ולהמליץ על טיפול מתאים. הטיפול ישתנה בהתאם לסוג וחומרת הזיהום ועשוי לכלול בין השאר טיפות או משחות אנטיביוטיות או אנטי-ויראליות, תרופות דרך הפה ולעיתים גם המלצה על שימוש ב"תרופות" טבעיות כמו קומפרסים חמים כדי להקל על אי נוחות בעיניים.

במקרים בהם מדובר על דלקות עיניים מורכבות, יהיה לרוב צורך בטיפולים נרחבים וממוקדים יותר כמו פעולות להסרת גופים זרים או פסולת מהעין, ולעיתים גם התערבות כירורגית במקרים חמורים.

עיינים

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.