אלו בדיקות ראייה הכי נפוצות?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

בדיקות עיניים שגרתיות הן הדרך לוודא שהעיניים שלכם בריאות, במיוחד אם אתם מרגישים כאב בעין או סובלים מתסמינים שמצביעים על בעיה כמו ראייה מטושטשת, עיוורון לילה, אדמומיות שאינה חולפת.
בדיקת ראייה היא חלק מבדיקות עיניים שנערכות בשוטף על מנת להבין אם מתעורר צורך בהרכבת משקפיים או בשינוי המספר, מעבר לעדשות מסוג מולטיפוקל וכדומה.
מהן בדיקות הראייה הנפוצות? לפניכם הכרות עם מספר בדיקות ששווה לעבור על מנת לבחון את מצב העיניים:

בדיקת חדות הראייה

בדיקת ראייה זו קריטית על מנת לבחון את איכות הראייה ואם חלו שינויים בחדות הראייה. במסגרת בדיקה מסוג זה, לרוב יושבים במרחק של תמונות ומתבקשים לזהות סדרה של אותיות או מספרים שהולכים וקטנים מתרשים לתרשים כאשר עין אחת מכוסה.
לרוב בודקים כמה חדה הראייה מקרוב ומרחוק ואילו עדשות יכולות לשפר את החדות.
בדיקה זו יכולה להתבצע עם המשקפיים הקיימים או עם עדשות מגע או בלעדיהם, תלוי במטרה ובאם המטופל מרכיב או לא עדשות מגע או משקפיים. עבור ילדים לרוב משתמשים בתמונות או דמויות אם אינם יודעים לקרוא.
לרוב מדובר ב-2 סוגים של בדיקות מסוג זה: מבדק Snellen המסתמך על טבלה של סמלים או אותיות כאשר חוזרים על התהליך עם עין אחת כאשר השנייה מכוסה ואז עם העין השנייה ובמבדק מסוג E אקראי תתבקשו לזהות את הכיוון אליו פונה האות E למעלה, למטה, ימינה או שמאלה.
את הבדיקה מבצעים רופאי עיניים או אופטימטריסטים והם גם ישתפו אתכם בתוצאות הבדיקה, זאת על מנת לקבוע אם צריך משקפיים, עדשות מגע או אם חל שינוי במספר.

 

בדיקת רפרקציה

בדיקה זו למעשה מודדת את תשבורת האור בעין – כשגלי האור עוברים דרך הקרנית והעדשה והערכה זו היא חשובה להתאמת משקפי ראייה או עדשות מגע ומסייעת לאופטימטריסט לקבוע אם זקוקים לתיקון ראייה על מנת להשיג ראייה חדה וטובה יותר.
הבדיקה נערכת בחדר חשוך דרך עדשה מיוחדת ומכשיר phoropter .  במהלך אבחון זה מביטים דרך מכשיר בעל עדשות בעוצמות שונות שמתאימים לעין אחת שנבדקת בכל פעם והמכשיר מאיר אור מיוחד לתוך העיניים וקובע את השבירה של האור והיא יכולה לסייע להבין אם עולה צורך להרכיב משקפיים, עדשות מגע או חל שינוי במספר או מתעורר צורך בהרכבה של משקפי קריאה, לרוב בגילאי 40 ומעלה.

 

בדיקת שדה ראייה

בדיקת ראייה מוכרת נוספת היא בדיקה של שדה הראייה שמסייעת לקבוע את שדה הראייה ומה אפשר לראות מבלי להזיז את העיניים. משתמשים במכשיר ייחודי לצורך כך.
הבדיקה בודקת כל עין בנפרד, כולל הראייה המרכזית והפריפרית. בבדיקה זו מתבצעת הערכה בנוגע למדידת איכות וטיב הראייה בעיניים.
יש שני סוגים של אבחון זה: Confrontation כאשר מתבקשים להביט ישירות על חפץ לפניכם בזמן שאחת העיניים מכוסה וסוג שני – static perimetry שעוזרת להבין טוב יותר היכן הנבדק יכול לראות והיכן לא.

 

בדיקת מיקוד ראייה

בדיקת ראייה נוספת חשובה מאוד לביצוע קשורה במיקוד הראייה על מנת להבין כיצד מתכנסות העיניים, איך מתבצעות תנועות מעקב רציפות וחלקות, למשל, בעת קריאה ואם יש למעשה תיאום דו עיני. בעיה של התכנסות יכולה לגרום לכאבים בעין ולאדמומיות בעיניים ולעיתים אם מתגלה בעיה ההמלצה תהיה לבצע תרגילי עיניים על מנת לשפר את התכנסות העיניים לכיוון האף במיוחד בעת פעולות כמו קריאה.

מומלץ לבצע בדיקת ראייה בשגרה אחת לתקופה ולא לחכות בהכרח לסימן כלשהו מהגוף, בעיקר אם אתם סובלים מרקע של בעיות ראייה. זה פשוט מאד, פונים לאופטומטריסט על מנת לבצע את הבדיקות הנדרשות ומקבלים גם חוות דעת על איכות ראייתכם וגם מגלים בעיות אם קיימות כבר בשלב מוקדם.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.