בדיקת תפקודי דמעות

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
בדיקת תפקודי דמעות
בדיקת תפקודי דמעות

עין יבשה (keratoconjunctivitis sicca, tear instability) הינה פגיעה בתפקודי הדמעות עקב מחסור בהם או פגיעה אחרת, וקשורה לסימפטומים של אי נוחות וגירוי עיני כגון הרגשת חום, יובש, חיספוס או צריבה ותחושת עקצוץ.

מצב זה נצפה בקרב יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת ובקרב מספר גדול של בני נוער. למרות הבדיקות השונות לתפקודי הדמעות, עדיין חולים רבים עם עיניים יבשות נשארים לא מאובחנים ואינם מטופלים, במיוחד במדינות מפותחות.

הגורמים והתסמינים אשר יובילו לבדיקה

הדמעות פועלות כמסלול הפרשה לחומרים מזינים לאפיתל הקרנית. במהלך שעות הערות, מסלול הדמעות המימיות מבלוטת הדמעות הינו רציף, למרות שנוזלים נוספים נשארים עד למיצמוץ הבא.

פעולת המצמוץ לוחצת ומעסה את בלוטת הדמעות, בכדי לשפר את איכות מבטה של הרשתית על ידי החלקה החוצה של אי סדרים של המשטחים הרקמתיים. פעולת המיצמוץ גם מפזרת ריר על פני האפיתל והדמעות שומרות על שכבה זו, באופן מלא, כך שישמש הן כחומר סיכה והן כהגנה לאפיתל. עקב חשיבותן הרבה, לפעמים יש צורך בבדיקות תפקוד.

תסמינים של עין יבשה נמצאים בקרב 81.5% מהאוכלוסייה אשר סובלת מבעיה עינית כלשהי, כאשר ל- 70% מהם יש חוסר יציבות בשכבת הדמעות שתלך ותחמיר. הגורמים העיקריים לתופעה זו הם: מטפלזיה של הלחמית, קרנית ומשטחי האפיתל, ירידה במספר תאי הגביע (goblet cell), הפחתה ברגישות הקרנית ושחרור של תוצרי קולגן.

מנגד, לפעמים, התסמין להפרעה בניקוז או חסימת דרכי הדמעות תהיה דווקא דמעת מוגברת. הדמעת עלולה להזדהם עם הזמן, ולכלול הפרשה מוגלתית ואף אבצס באיזור גשר האף.

מבחן שירמר (Schirmer's test)

מבחן שירמר עשוי לקבוע אם העין מייצרת מספיק דמעות, בכדי לשמור אותה לחה. בדיקה זו משמשת כאשר האדם חווה עיניים יבשות מאוד או לחילופין דמעת רבה מדי. במבחן זה נעשה שימוש ברצועות נייר אשר מוכנסות לתוך העיניים למספר דקות, בכדי למדוד את כמות ייצור הדמעות.

ההליך המדויק עשוי להשתנות במידה מה, מנבדק לנבדק, אך שתי העיניים נבדקות בו זמנית. לרוב, בדיקה זו מורכבת מהצבת פס קטן של נייר סינון בתוך העפעף התחתון (שק הלחמית).

העיניים יהיו סגורות במשך 5 דקות, ולאחר מכן, הנייר יוסר ותימדד הלחות. לפעמים ייעשה שימוש בהרדמה מקומית, בכדי למנוע נזק עקב הגירוי הקיים מהנייר. השימוש בהרדמה מבטיח כי הפרשת הדמעות שתימדד תהיה בסיסית בלבד.

התוצאות מראות כי אדם צעיר, בדרך כלל, ירטיב כ- 15 מ"מ של כל רצועת הנייר. עם ההזדקנות וההתבגרות חלים תהליכים שונים ולכן, מבוגרים עלולים להרטיב רק 10 מ"מ ב 5 דקות. כך שתוצאה רגילה תהיה הרטבה של ≥15 מ"מ לאחר 5 דקות; בעיה קלה תוכח בתוצאה של 9-14 מ"מ לאחר 5 דקות; 4-8 מ"מ יעידו על בעיה מתונה, ואילו פחות מארבעה מ"מ יעידו על בעיה חמורה.

בדיקות חלופיות

למרות שבדיקה זו הינה זמינה במשך יותר מעשור, מספר מחקרים קליניים הראו כי היא אינה מזהה כראוי קבוצה גדולה של חולים הסובלים מעיניים יבשות.

בדיקות חדשות יותר וטובות יותר אשר בוחנות את ייצור ותפקוד הדמעות מפותחות ונמצאות בתהליכים מתקדמים.
המבחנים מנסים למדוד את מולקולת הלקטופרין, הקשורה באופן הדוק לבעיית הייצור. בדיקה זו עשויה להיות בעלת ערך במיוחד עבור חולים עם יובש בעיניים, שכן היא יכולה להצביע על אסטרטגיות טיפול ספציפיות לעין יבשה.

בדיקה נוספת מתפתחת, כרוכה בהעמסת טיפות עיניים המכילות צבע המיועד לבחינת ניקוז הדמעות דרך צינור הדמעות לתוך האף תוך 2 דקות. אם אין מספיק דמעות אשר יוכלו לשטוף את הצבע לתוך האף, תוצאה זו תיראה מיד לאחר שתי דקות. בדיקה חדשה זו תוכל גם למדוד בצורה מדויקת יותר את הזרימה של הצבע מחוץ לעין.

ראו גם:

השתלת קרנית – מתי צריך לעבור הליך זה?

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.