כל הטיפים לטיפול בגוש זר בעיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

גדל לך המספר? כל הסיבות האפשריותישנה חשיבות עליונה להתייחס לכל פגיעה בעיניים ברצינות הראויה לה, בדגש על חדירה של גוף זר לעיניים. עם זאת, לא בכל מקרה שבו גוף זר חודר לעין, ניתן יהיה להרגיש אותו ובדומה לכך, לא כל חדירה של גוף זר לעין תבוא לידי ביטוי בתסמינים כלשהם.

לאור זאת, אם קיים בכם ספק כלשהו בנוגע לחומרת הבעיה, אל לכם להסס. תחת זאת מומלץ שתפנו לרופא לצורך בירור מידת החומרה של הבעיה. בכל הקשור לחדירת גופים לעיניים, המשפט "עדיף להיות בטוח מאשר להצטער בשלב מאוחר יותר", עובד שעות נוספות.

חדירה של גוף זר לעין עלולה לגרום להתפתחות של זיהום, דלקת ואף לגרום לנזקים בלתי הפיכים לראיה בעין הפגועה. כשמדובר בגוף זר שחדר לעין במהלך העבודה, בדגש על חלקיק שנוצר כתוצאה מפגיעה של גוף מתכתי אחד בגוף מתכתי אחר, יש לנקוט במשנה זהירות באופן מיוחד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחלקיקי מתכת קטנים הנעים במהירות רבה עלולים לחדור לעומק גלגל העין ולגרום לנזקים חמורים ביותר.

עוד יש לציין בהקשר זה כי גם אם אתם לא סובלים מתסמינים כלשהם, אין זה מן ההכרח שמצב זה יישאר כפי שהוא גם בעתיד. בחלק מהמקרים הזיהום או ההפרעות בראייה מתפתחים בשלבים מאוחרים יותר, לאחר תקופה מסוימת שבה החדירה של החלקיק לא באה לידי ביטוי כלל.

טיפול ביתי בחדירה של גוף זר לעיניים

במקרים מסוימים ניתן לטפל בחדירה של הגוף הזר לעיניים בבית. כך למשל אם מדובר בחלקיק קטן במיוחד כמו לדוגמא גרגיר חול ואם מדובר בחלקיק שלא הגיע לעין במהירות גבוהה במיוחד, הרי שניתן בדרך כלל להוציא אותו באופן עצמאי. בדרך כלל חלקיקים קטנים ועגולים לא נוטים להיתקע לאורך זמן מאחורי העפעף.

למעשה במקרים מסוימים הגוף הזר כבר לא נמצא בכלל בעין, למרות שהתחושה שהוא נמצא בעין שרירה וקיימת. במצב זה ככל הנראה העצם הזר שרט את הקרנית או גרם לחתך בקרנית. הקרנית היא הרקמה השקופה הממוקמת בקדמת העין. אם הפגיעה בקרנית שטחית מאוד, הקרנית תחלים גם ללא טיפול. פגיעה עמוקה יותר כבר תצריך טיפול רפואי.

גם אם אתם בטוחים מעבר לכל צל של ספק שהפגיעה בקרנית הייתה שטחית מאוד, עדיין מומלץ שתיגשו לבדיקה של רופא עיניים, כל עוד התסמינים הראשוניים נותרים יציבים גם ארבעים ושמונה שעות לאחר החדירה.

הנחיות חשובות לטיפול ביתי בחדירה של גוף זר לעיניים:

  • היו עדינים ורגישים.
  • יש לשטוף את העין במים בטמפרטורה נעימה.
  • חשוב לבדוק את העין בעצמכם אך מומלץ ביותר לתת לאדם נוסף להסתכל ישירות בעין הפגועה.
  • חשוב להאיר את העין ולבחון אותה מכמה צדדים וזוויות.
  • מוטב להימנע משפשוף של העין. הסיבה לכך נעוצה בעובדה ששפשוף העין בזמן שממוקם בה עצם זר, עלול להוביל לשריטה עמוקה של הקרנית.
  • אם יש לכם ספק בנוגע לכך שגוף זר הצליח לחדור לכם לעין, פנו באופן מידי לבדיקת רופא.

בדיקת רופא במקרה של חדירת גוף זר לעין

רופא העיניים יסתכל על העין ויבדוק האם הגוף ממוקם מתחת לעפעף. כמו כן ייתכן כי הוא יבדוק את הראיה של המטופל ולא אחת ייעשה שימוש בצבע פלורסנטי ובמנורה אולטרה סגולה. אם קיים חשד לכך שאכן גוף זר הצליח לחדור לגלגל העין, ייתכן כי יהיה צורך לבצע צילום רנטגן של העין.

ראו גם:

סובלים מצניחת העפעף?

נקודות שחרות בעין – איך מטפלים?

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.